6 min läsning
•
Uppdaterat 12 juni 2025
•
Publicerat 8 juni 2025
ID-kapning - Hur kan man skydda sig?
Är du orolig att någon ska stjäla din identitet eller att du kanske redan är drabbad? ID-kapning, även känt som identitetsstöld eller identitetstrång, är ett växande problem i Sverige. Det innebär att någon obehörig använder dina personuppgifter för att begå bedrägerier – som att ta lån, beställa varor eller få tillgång till tjänster i ditt namn. Undersökningar visar att bedrägeriförsök är ett av de vanligaste brotten i Sverige, och att hela tre miljoner svenskar - motsvarande fyra av tio - har utsatts för bedrägeriförsök under det senaste året.

Vad är en ID-kapning?
Ja, vad är definitionen av en ID-kapning? ID-kapning är ett samlingsnamn för en typ av bedrägeri där en obehörig person olovligen använder en annan individs personliga uppgifter. Statliga myndigheter använder ofta flera begrepp för att beskriva ID-kapning, som identitetsintrång, identitetsstöld och identitetskapning. Dessa brott innebär att någon obehörig använder en annan persons identitetshandlingar (till exempel legitimation, pass eller körkort), lösenord, personnummer eller e-legitimation (t.ex. Mobilt BankID).
5 tecken på ID-kapning du bör vara uppmärksam på
Att snabbt upptäcka en ID-kapning är avgörande för att minska skadorna. De första tecknen på ID-kapning visar sig ofta i din ekonomi. Här listar vi 5 tydliga tecken på ID-kapning som du bör vara uppmärksam på:
1. Oväntade fakturor eller krav:
Att få fakturor, inkassokrav eller betalningspåminnelser för saker du inte beställt, kan vara ett tecken på att någon missbrukar dina personuppgifter.
2. Okända kreditupplysningar:
Du bör vara uppmärksam om du får ett brev eller ett digitalt meddelande från ett kreditupplysningsföretag (som UC eller Creditsafe) som informerar om att en kreditupplysning har begärts i ditt namn, utan att du själv har ansökt om lån, kredit eller abonnemang. Det är ett allvarligt tecken på att någon försöker eller redan har tagit lån eller gjort köp på kredit i ditt namn.
3. Främmande transaktioner eller konton:
Om du upptäcker okända transaktioner på ditt bankkonto, kreditkortsutdrag, eller att ett nytt konto lagts till i din internetbank kan det vara ett tecken på att någon obehörig har kapat din identitet och fått tillgång till din bankinloggning eller BankID.
4. Information om okända krediter:
Att bli kontaktad av en bank eller ett kreditinstitut gällande ett lån eller en kredit som du inte ansökt om är ett tydligt tecken på att du kan ha blivit utsatt för bedrägeri.
5. Nekad kredit:
Om du ansöker om kredit och får ett oväntat avslag, kan det bero på att din kreditvärdighet har påverkats negativt av bedrägerier utan din vetskap.
Vad kännetecknar en identitetskapning?
En ID-kapning innebär att bedragaren får tillgång till offrets personliga information, vilket kan ske både fysiskt och digitalt. Vanliga metoder av fysisk ID-kapning är stöld av plånböcker, väskor med ID-handlingar och kort, samt att kapa någons post genom falsk adressändring.
En ID-kapning kan ske digitalt genom att bedragaren får tillgång till ditt personnummer via en onlinetjänst. Med hjälp av personnumret och andra stulna uppgifter kan bedragaren skapa falska ID-handlingar för att legitimera sig vid köp eller låneansökningar. Detta gör det möjligt för bedragaren att beställa varor eller tjänster, ansöka om lån och krediter, beställa nya kreditkort, teckna abonnemang och till och med ändra din adress eller beställa eftersändning av post för att undvika att bli upptäckt.
6 förebyggande tips för att undvika att bli ID-kapad
1. Skaffa ett ID-skydd:
För att förhindra ID-kapning, skaffa ID-skydd från DoldAdress.
2. Vaksamhet vid informationsdelning:
Var försiktig med var du delar dina personuppgifter. Undvik att dela känslig information via e-post utan att först kontrollera att begäran och mottagaren är legitim.
3. Övervaka dina kreditupplysningar:
Håll koll på dina kreditupplysningar. En snabb upptäckt av missbruk kan förhindra att bedragare tar lån i ditt namn. Kontakta kreditbolaget omedelbart om du upptäcker något misstänkt.
4. Starka och säkra lösenord:
Använd starka lösenord och byt dem regelbundet.
5. Spärra obehöriga adressändringar:
Förhindra obehöriga adressändringar genom att spärra dem hos Skatteverket. Endast ändringar med ditt BankID kommer att godkännas.
6. Var försiktig med e-post:
Öppna inte e-post eller annan information från okända avsändare.
Dölj dina personliga uppgifter redan idag med DoldAdress!
Digitala metoder bedragare använder sig av för ID-stöld
Med den nya tekniken har det blivit lättare för bedragarna att komma åt dina uppgifter, då det finns flera verktyg att använda sig av. Här är några av de digitala metoder bedragare använder sig av för ID-kapning:
Phishing (Nätfiske):
Bedragare skickar e-post som ser ut att komma från legitima avsändare och lurar mottagaren att ange känslig information på falska webbplatser.
Smishing (SMS-fiske):
Samma princip som phishing, men bedrägeriet sker istället via SMS. SMS-bedrägerier kan exempelvis att du får ett sms som påstår att ett paket behöver hämtas, att du vunnit något eller att ett lån beviljats. Detta lurar offret att lämna ifrån sig information eller pengar via en länk eller ett telefonnummer.
Vishing (Telefonbedrägeri):
Bedragaren ringer upp offret och utger sig för att vara från en betrodd organisation. De skapar en känsla av brådska för att lura offret att lämna ut bankuppgifter eller använda sitt BankID.
Spoofing:
För att öka trovärdigheten i vishing- och smishing-attacker använder bedragare ofta "spoofing". Detta innebär att de manipulerar avsändarinformationen så att det ser ut som att samtalet eller meddelandet kommer från bankens eller polisens officiella telefonnummer.
Malware (Skadlig kod):
Bedragare använder skadlig programvara som virus, spionprogram (spyware) eller trojaner för att stjäla inloggningsuppgifter, lösenord och annan känslig information från din dator eller mobil.
QR-kodsbedrägeri:
Bedragare använder falska QR-koder för att lura offren att dela sina bankuppgifter. De utnyttjar att folk litar på QR-koder och manipulerar dem psykologiskt.
Den information som stjäls genom dessa metoder hamnar ofta på Darknet, vilket är en dold del av internet. Där pågår en omfattande handel med stulna personuppgifter, inklusive inloggningsuppgifter och kortdetaljer. Dessa uppgifter köps sedan av andra kriminella för att genomföra ytterligare bedrägerier. Oroväckande nog uppskattas att så många som sex av tio lösenord till e-postkonton redan kan vara komprometterade och till salu på Darknet.
Bedragarna kombinerar ofta metoder
Bedragare använder ofta en kombination av flera olika av dessa metoder. Till exempel kan information köpt på Darknet användas för att göra phishing och vishing mer personligt och därmed mer trovärdigt. Phishing kan användas för att stjäla inloggningsuppgifter, medan vishing kan användas för att lura offret att godkänna en transaktion med BankID, vilket kringgår tvåfaktorsautentisering. Denna kombination av metoder kräver ett mångsidigt försvar, som inkluderar både tekniska skydd och hög användarmedvetenhet.
Vad gör man om man misstänker en ID-kapning?
Om du misstänker att din identitet har blivit kapad, är det viktigt att agera snabbt. Kontakta omedelbart din bank, gör en polisanmälan och spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Gå även igenom dina uppgifter hos Skatteverket och Svensk Adressändring, och bestrid alla felaktiga krav. Kom ihåg att även om BankID är en säker teknik, kan bedragare försöka manipulera dig att godkänna obehöriga transaktioner eller skapa ett nytt BankID.
På DoldAdress hjälper vi dig att skydda dig mot ID-kapning genom ett proaktivt skydd som döljer dina uppgifter. För att hålla koll på om dina uppgifter har blivit exponerade kan du använda vår tjänst 'Kolla om du blivit hackad'.
Använd ett ID-skydd för att skydda dig mot att bli ID-kapad!
DoldAdress hjälper dig att dölja din privata information, övervakar om den dyker upp igen och kontrollerar om du blivit hackad. Vi erbjuder kontinuerlig övervakning av din information på Darknet och notifierar dig om dina uppgifter återfinns.

Hanna Nilsson
Customer Experience Manager
Hanna Nilsson är Customer Experience Manager på DoldAdress.se. Hon ansvarar för att säkerställa en smidig och trygg användarupplevelse för alla kunder.
I denna artikel

Dölj dina privata uppgifter online med DoldAdress.se
DoldAdress.se erbjuder en smidig lösning för dig att bli anonym online.
Bli dold idag
Dölj din adress idag!
Välj det paket som passar dig bäst. Ju längre du prenumererar, desto fler förmåner och större besparingar får du.
Du behöver vara minst 18 år och ha tillgång till BankID
Hur vill du betala?
Välj bindningstid
Swipea
Basic
41
kr
/ mån
Du sparar 15%
Dold Basic
Skydd & bindningstid i 12 månader
Vad ingår?
Detta ingår också
Google Avindexering
Bevaka & Dölj Uppgifter
Adresslarm
Fri Avindexering för Upplysningar
Exklusiva Medlemserbjudanden
365 Kundsupport
Pro
48
kr
/ mån
Du sparar 19%
Dold Pro
Skydd & bindningstid i 12 månader
Vad ingår?
Detta ingår också
Google Avindexering
Bevaka & Dölj Uppgifter
Adresslarm
Fri Avindexering för Upplysningar
Exklusiva Medlemserbjudanden
365 Kundsupport
Premium
58
kr
/ mån
Du sparar 27%
Dold Premium
Skydd & bindningstid i 12 månader
Vad ingår?
Detta ingår också
Google Avindexering
Bevaka & Dölj Uppgifter
Adresslarm
Fri Avindexering för Upplysningar
Exklusiva Medlemserbjudanden
365 Kundsupport
Trygga & Säkra betalningar
Avbryt prenumenation när som helst
14 Dagar ågerrätt
Inga dolda avgifter
Bra tjänst men framförallt grymt bra kundservice!
Joe A
2025-04-18
Jag är supernöjd, 5 stjärnor till er!
Patricia H
2025-03-18
Tjänsten är enkel, användarvänlig, värd pengarna!
Linn R
2025-03-17
Kan absolut rekommendera!
Jacob A
2025-03-13
Jag är avindexerad från Google! Tack!
Ida W
2025-03-13
Ett seriöst intryck & ett gott bemötande. Grymt jobbat!
Francois F
2025-03-12
Förnyade precis min prenumeration, är supernöjd!
Hanna Lovisa
2025-03-04
Smidigt och effektivt
Malik H
2025-02-11
Jag blev bemött mycket bra av hjälpsam support
Erik M
2025-01-07
Riktigt nöjda kunder
Vi arbetar hårt för att leverera de bästa tjänsterna, servicen och supporten till dig som kund.
4,9/5 i betyg
av tio-tusentals kunder
Dölj din adress - och mycket mer
Få kontroll över din digitala säkerhet. Våra kraftfulla verktyg hjälper dig att rensa, övervaka och skydda din personliga data – snabbt och enkelt.
Blogg
Till bloggen

Digital säkerhet
20 juli • 2025
Vad är spoofing och hur kan du skydda dig?
I en värld där vi hela tiden är uppkopplade blir bedrägerier som spoofing allt vanligare. Bedragare använder ständigt mer komplicerade metoder för att få tag på vår känslig information eller komma åt våra onlinekonton. Genom att förfalska e-postadresser, telefonnummer, IP-adresser och hemsidor kan de lätt vilseleda både privatpersoner och företag. I denna guide hjälper vi dig att förstå vad spoofing är, de olika typerna av attacker, samt hur du kan skydda dig och agera om du skulle bli utsatt.
Läs mer

Digital Säkerhet
15 juli • 2025
Malware – olika typer av skadlig programvara och hur du kan undvika dem
Malware, även kallat skadlig programvara, är ett av de största hoten mot din digitala säkerhet. Cyberbrottslingar använder det för att stjäla information, utpressa användare och sabotera system, både hos privatpersoner och företag. För att skydda dig effektivt behöver du förstå vad malware är, hur det fungerar, vilka former det kan ta och hur det sprids. I den här artikeln går vi igenom 12 vanliga typer av malware, hur de attackerar, hur du skyddar dina enheter – och även vad du kan göra om du redan blivit infekterad.
Läs mer

Information och Verktyg
6 juli • 2025
Vad är deepfake? Så upptäcker du AI-genererade deepfakes
En digital imitation som blir allt mer verklighetstrogen. Deepfake-teknologin utvecklas i en rasande takt. Men vad är en deepfake, hur fungerar det och vilka är riskerna? I den här artikeln får du lära dig allt du behöver veta om deepfakes – och hur du känner igen en när du ser den.
Läs mer

Information och Verktyg
29 juni • 2025
Vad är en cyberattack? – så skyddar du dig
En cyberattack kan drabba vem som helst – från stora företag till privatpersoner och risken ökar varje dag. Men vad innebär en cyberattack och vad kan du göra för att skydda dig själv? Cyberattacker är faktiskt vanligare än många tror och kan få allvarliga konsekvenser för både individer och organisationer. I den här artikeln går vi igenom vad en cyberattack är, hur ofta de inträffar och, viktigast av allt, hur du kan skydda dig mot att drabbas.
Läs mer

Personlig integritet
22 juni • 2025
Någon har skrivit sig på min adress – såhär agerar du!
Att få veta att någon obehörig har skrivit sig på din adress kan kännas både oroande och frustrerande. Tyvärr är detta ett problem som många stöter på och Skatteverket får årligen ett stort antal anmälningar om misstänkta felaktiga folkbokföringar. Oavsett om det handlar om ett misstag eller en medveten handling är det viktigt att du agerar snabbt. Det handlar inte bara om att säkerställa att folkbokföringen är korrekt, utan också om att skydda dig själv från de potentiella konsekvenser som kan uppstå när en okänd person är registrerad på din adress.
Läs mer

Personlig integritet
17 juni • 2025
Hur tar man bort sin adress från internet? – så gör du
Det går att ta bort din adress från internet och rensa personuppgifter från många av de upplysnings-sajter som finns online. Du har enligt lag rätt att få viss personlig information borttagen från sökmotorernas sökresultat. I den här artikeln visar vi hur du gör för att ta bort din adress från de största upplysnings-sajterna på internet och går igenom vilka rättigheter du har vid borttagning.
Läs mer

Personlig integritet
9 juni • 2025
ID-kapning - Hur kan man skydda sig?
Är du orolig att någon ska stjäla din identitet eller att du kanske redan är drabbad? ID-kapning, även känt som identitetsstöld eller identitetstrång, är ett växande problem i Sverige. Det innebär att någon obehörig använder dina personuppgifter för att begå bedrägerier – som att ta lån, beställa varor eller få tillgång till tjänster i ditt namn. Undersökningar visar att bedrägeriförsök är ett av de vanligaste brotten i Sverige, och att hela tre miljoner svenskar - motsvarande fyra av tio - har utsatts för bedrägeriförsök under det senaste året.
Läs mer