7 min läsning
•
Uppdaterat 22 okt. 2025
•
Publicerat 22 okt. 2025
Vishing: Guide för hur du kan skydda dig mot telefonbedrägeri
Har du någon gång blivit kontaktad per telefon av någon som säger sig vara från en myndighet, polisen eller din arbetsplats, men som du sedan insåg inte var det? Då har du blivit utsatt för vishing. Vishing är en typ av nätfiske, där bedrägeriet sker via telefonsamtal eller ett röstmeddelande. Den här artikeln beskriver hur bedragare arbetar, hur du kan känna igen metoderna och hur du skyddar dig mot vishing.

Skaffa DoldAdress för att undvika att bedragare kommer åt dina personliga uppgifter online!
Vad är vishing?
Ja, vad betyder egentligen vishing? Termen “vishing” är en kombination av de två engelska orden, “phishing” och “voice”. Det är en typ av nätfiske, även kallat phishing, men där bedragaren utför sitt brott via telefon. Målet med bedrägeriet är att lura dig att lämna ut känslig information som bankuppgifter, inloggningsuppgifter eller personliga uppgifter.
Är du orolig för att du har blivit utsatt för vishing? Gå in på Polisens hemsida för att få mer information.
Hur går vishing till? 10 exempel som är bra att vara medveten om
Vishing sker oftast genom att bedragare utger sig för att vara från exempelvis din bank, en myndighet eller ett känt företag. De manipulerar dig ofta att tro att situationen är brådskande eller oroväckande för att få dig att snabbt godkänna något med exempelvis Bank-ID. Det finns flera metoder som bedragare kan använda sig av via vishing. Här listar vi några av de vanligaste metoderna:
1. Agerar som en auktoritär figur
Bedragare kan utge sig för att vara någon betrodd, exempelvis från en myndighet, polisen, bank eller din arbetsplats. De kan sedan be dig att verifiera din identitet med BankID eller liknande. Med denna information kan bedragaren sedan stjäla din identitet.
Vill du lära dig hur du kan skydda dig mot en identitetsstöld? Läs mer här om hur du kan skydda dig mot ID-kapning här.
2. Nummerförfalskning (Caller ID spoofing)
Bedragare kan använda sig av nummerförfalskning, vilket innebär att de manipulerar sitt telefonnummer så att det visas vid uppringning som ett betrott nummer. Detta kan vara numret till en myndighet, en bank, eller till och med en av dina egna kontakter. Syftet är att offret omedelbart ska uppfatta den som ringer som trovärdig.
Lär dig mer om spoofing här.
3. AI-röstkloning (Deepfake)
Vid denna metod använder sig bedragare av AI-röstkloning för att återskapa rösten av en person. Detta innebär att bedragaren kan låta precis som din chef, familjemedlem, vän eller annan person som du litar på.
Läs mer om Deepfake-metoder här.
4. IT-support
Vid denna metod ringer bedragaren och utger sig för att vara teknisk support från ett känt IT-företag eller från IT-avdelningen på ditt företag. De påstår att de har upptäckt misstänksam aktivitet på din dator eller användarprofil. De menar att de kan erbjuda hjälp, men det kräver att du antingen klickar på en länk de skickat, eller ger dem fjärråtkomst till din dator genom att ladda ner en app. Bedragaren kan då få tillgång till all information du har på din dator.
5. Vunnit en tävling
I detta fallet ringer bedragaren upp och informerar dig om att du har vunnit en tävling du inte har skrivit upp dig på, eller till och med hört talas om. Det bedragarna vill ha tag i är dina personliga uppgifter.
6. Investerings– eller lånerbjudanden
I detta fallet blir du uppringd och blir erbjuden en investeringsmöjlighet eller ett otroligt bra lånerbjudande. Det du kan vara uppmärksam på är att nuförtiden sker nästan alla bankärenden digitalt, och om du blir erbjuden något som låter för bra för att vara sant, så är det antagligen för bra för att vara sant.
7. Robocalls
Robocalls innebär att bedragare skickar ut förinspelade röstmeddelanden till ett stort antal personer samtidigt, ofta inom ett visst område. I dessa samtal utger de sig ofta för att ringa från en myndighet och försöker få offret att lämna ut namn och personuppgifter. Bedragaren spelar in dessa samtal för att senare kunna använda informationen till att stjäla pengar eller skapa falska kreditkort.
8. Dumpster diving
Denna metod är likt vad den heter, att bedragaren går igenom offrets digitala skräppost och papperskorgar. Det är inte direkt en vishing metod, utan mer indirekt eftersom att bedragaren hittar i sin dumpster diving kan de sedan använda sig av vid andra olika typer av vishing metoder.
9. Kundsamtal
Bedragare utger sig i detta fall för att vara kunder, antingen nuvarande eller blivande. Deras mål är att få tillgång till känslig information eller direkta betalningar. Ett exempel är att de kan ha hittat äldre fakturor, till exempel genom så kallade "dumpster diving" som vi nämnde ovan. Dessa gamla fakturor kan de sedan använda för att lura dig att tro att du har en obetald skuld.
10. Hot om en fiktiv nödsituation
En annan vanlig taktik är att bedragaren skapar en känsla av brådska genom att hävda att en nödsituation har uppstått. Detta pressar offret att agera snabbt och omedelbart lämna ut personlig information via telefon, till exempel genom att påstå att en familjemedlem är i fara.
Hur upptäcker man ett vishing-bedrägeri? 6 saker du kan vara uppmärksam på
Det finns flera saker du kan vara uppmärksam på för att upptäcka ett vishing-bedrägeri innan det är försent. Nedan listar vi vad som är extra bra att vara uppmärksam på:
1. De vill att du ska lämna ut konfidentiell information
Ge aldrig ut personlig information, bankdetaljer, din adress eller inloggningsuppgifter. Detta gäller oavsett vem som frågar och även om de påstår sig representera en betrodd organisation.
2. Uppringarens förfrågan är väldigt brådskande
För att få dig att avslöja personlig information skapar bedragare ofta en känsla av tidspress, vilket får dig att känna att du snabbt måste agera.
3. Robotliknande röster eller dålig ljudkvalitet
Var uppmärksam på ojämn eller robotliknande röst, underliga tystnader eller bakgrundsljud som inte stämmer överens med var uppringaren säger sig vara. Dessa tecken kan tyda på röstkloning eller ett robocall.
4. “För bra för att vara sant”-erbjudande
Låter ett erbjudande från någon som ringer för bra för att vara sant? Då är det tyvärr ofta en bluff. Ett vanligt exempel är att du påstås ha vunnit en stor summa pengar, men först måste betala en liten avgift för att få tillgång till vinsten.
6. Uppringare tvekar till att identifiera sin identitet
Om personen i telefonen inte vill bekräfta vem hen är, tyder det starkt på ett försök till vishing-bedrägeri. En seriös kontaktperson från en pålitlig organisation tvekar aldrig att identifiera sig.
Hur kan jag skydda mig mot vishing?
Att veta om de vanligaste metoderna och hur du kan identifiera ett vishing-bedrägeri är en bra början, men det är även bra att veta hur du kan agera under samtalet för att skydda dig själv. Nedan listar vi fyra saker du kan göra för att skydda dig mot telefonbedrägeri:
Var vaksam med att lämna ut känslig information
Att vara sunt misstänksam mot att lämna ut känslig eller personlig information är bara bra. Ett riktigt företag, myndighet eller en betrodd organisation hade aldrig bett dig att lämna ut känslig information över telefon som personnummer, kortnummer eller liknande.
Be uppringaren att uppge sina jobbuppgifter
Om du misstänker att du blivit uppringd av en bedragare kan du be personen att uppge sitt namn, jobbtitel och kontaktuppgifter. Om personen inte vill göra detta bör du bli uppmärksam på om detta verkligen är en betrodd uppringare.
Ställ mycket frågor
Om uppringaren inte vill svara på dina frågor, ger otydliga svar eller försöker slingra sig ur frågorna kan det vara läge att lägga på samtalet.
Ha inte ditt telefonnummer tillgängligt för allmänheten online
Genom att inte ha ditt telefonnummer synligt för allmänheten online via upplysningstjänster som MrKoll eller Ratsit så kan du skydda dig mot att bli uppringd av bedragare.
Dölj ditt telefonnummer online redan idag, skaffa DoldAdress!
Vanliga frågor
Vad är skillnaden mellan vishing och phishing?
Phishing, även kallat nätfiske, är en typ av cyberbrott där bedragaren lurar sitt offer till att avslöja känslig information som bankuppgifter, personliga uppgifter eller inloggningsuppgifter. Vishing är en typ av phishing där bedragaren ringer upp eller lämnar ett röstmeddelande för att lura offret att lämna ut känslig information.
Vill du lära dig att identifiera alla typer av Phishing? Läs vår artikel: Phishing: Så känner du igen och skyddar dig mot nätfiske
Vad är skillnaden mellan vishing och smishing?
Vishing och smishing skiljer sig åt genom att en bedragare vid vishing använder sin röst via telefonsamtal eller röstmeddelanden, medan vid smishing kommunicerar bedragaren via sms med offret.

Hanna Nilsson
Customer Experience Manager
Hanna Nilsson är Customer Experience Manager på DoldAdress.se. Hon ansvarar för att säkerställa en smidig och trygg användarupplevelse för alla kunder.
I denna artikel

Dölj dina privata uppgifter online med DoldAdress.se
DoldAdress.se erbjuder en smidig lösning för dig att bli anonym online.
Bli dold idag
Dölj din adress idag!
Välj det paket som passar dig bäst. Ju längre du prenumererar, desto fler förmåner och större besparingar får du.
Du behöver vara minst 18 år och ha tillgång mobilt BankID
Hur vill du betala?
Välj bindningstid
Swipea
Basic
41
kr
/ mån
588 kr
492 kr
Dold Basic
Skydd i 12 månader
Du sparar 20%
Vad ingår?
Detta ingår också
Google Avindexering
Bevaka & Dölj Uppgifter
Adresslarm
Fri Avindexering för Upplysningar
Exklusiva Medlemserbjudanden
365 Kundsupport
Pro
48
kr
/ mån
948 kr
576 kr
Dold Pro
Skydd i 12 månader
Du sparar 27%
Vad ingår?
Detta ingår också
Google Avindexering
Bevaka & Dölj Uppgifter
Adresslarm
Fri Avindexering för Upplysningar
Exklusiva Medlemserbjudanden
365 Kundsupport
Premium
58
kr
/ mån
1118 kr
696 kr
Dold Premium
Skydd i 12 månader
Du sparar 30%
Vad ingår?
Detta ingår också
Google Avindexering
Bevaka & Dölj Uppgifter
Adresslarm
Fri Avindexering för Upplysningar
Exklusiva Medlemserbjudanden
365 Kundsupport
Trygga & Säkra betalningar
Avbryt prenumenation när som helst
14 Dagar ågerrätt
Inga dolda avgifter
Bra tjänst men framförallt grymt bra kundservice!
Joe A
2025-04-18
Jag är supernöjd, 5 stjärnor till er!
Patricia H
2025-03-18
Tjänsten är enkel, användarvänlig, värd pengarna!
Linn R
2025-03-17
Kan absolut rekommendera!
Jacob A
2025-03-13
Jag är avindexerad från Google! Tack!
Ida W
2025-03-13
Ett seriöst intryck & ett gott bemötande. Grymt jobbat!
Francois F
2025-03-12
Förnyade precis min prenumeration, är supernöjd!
Hanna Lovisa
2025-03-04
Smidigt och effektivt
Malik H
2025-02-11
Jag blev bemött mycket bra av hjälpsam support
Erik M
2025-01-07
Riktigt nöjda kunder
Vi arbetar hårt för att leverera de bästa tjänsterna, servicen och supporten till dig som kund.
4,9/5 i betyg
av tio-tusentals kunder
Dölj din adress - och mycket mer
Få kontroll över din digitala säkerhet. Våra kraftfulla verktyg hjälper dig att rensa, övervaka och skydda din personliga data – snabbt och enkelt.
Blogg
Till bloggen

Digital säkerhet
28 okt. • 2025
Bolagskapning: Vad det är och hur du ID-skyddar ditt företag
Att någon skulle ta över ditt företag utan att du märker det kan låta otänkbart – men det är precis vad som händer vid en bolagskapning. Ofta börjar det långt innan någon skickar in en blankett till Bolagsverket. Bedragare kartlägger företagets nyckelpersoner, samlar in personuppgifter och utnyttjar den digitala information som finns tillgänglig. Med rätt detaljer kan de plötsligt få kontroll över konton, göra inköp och teckna avtal i ditt företags namn – utan att du vet om det. I takt med att bedrägerier blir mer sofistikerade ökar behovet av att skydda både företagets formella uppgifter och de människor som är en del av det. I den här artikeln går vi igenom hur bolagskapning går till, vilka metoder bedragare använder och varför ID-skydd för företag blivit ett allt viktigare verktyg för att ligga steget före.
Läs mer

Information och verktyg
21 okt. • 2025
Vad är ett utgivningsbevis? – Allt du behöver veta
Ett utgivningsbevis är en del av publiceringsprocessen för webbplatser, databaser och periodiska skrifter. Men vad innebär det att ha ett utgivningsbevis? I den här artikeln går vi igenom vad ett utgivningsbevis är, vilka krav som måste uppfyllas för att få ett och hur ansökningsprocessen ser ut. Om du någon gång vill ta bort dina uppgifter från en sida som har utgivningsbevis, visar vi hur du gör det också.
Läs mer

Personlig integritet
21 okt. • 2025
Vishing: Guide för hur du kan skydda dig mot telefonbedrägeri
Har du någon gång blivit kontaktad per telefon av någon som säger sig vara från en myndighet, polisen eller din arbetsplats, men som du sedan insåg inte var det? Då har du blivit utsatt för vishing. Vishing är en typ av nätfiske, där bedrägeriet sker via telefonsamtal eller ett röstmeddelande. Den här artikeln beskriver hur bedragare arbetar, hur du kan känna igen metoderna och hur du skyddar dig mot vishing.
Läs mer

Personlig integritet
20 okt. • 2025
Hur fungerar en kreditbevakning och varför behövs det?
Kreditbevakning är en smart och proaktiv tjänst som hjälper dig att hålla koll på din kreditinformation och snabbt upptäcka förändringar som kan påverka din kreditvärdighet. Med den ökade digitaliseringen och fler möjligheter att handla online blir det allt viktigare att skydda din ekonomi. Genom att hålla koll på din kreditvärdighet kan du få varningar om misstänksam aktivitet och skydda dig mot bedrägerier och identitetsstöld, vilket i sin tur skyddar dina pengar och din ekonomiska framtid.
Läs mer

Personlig integritet
20 okt. • 2025
Anmäla försök till telefonbedrägeri – skydda både dig och andra
Telefonbedrägerier blir allt vanligare i takt med att bedragarna hittar nya, mer övertygande sätt att lura människor via telefonen. Genom att utge sig för att vara från exempelvis banken, Polisen eller Skatteverket försöker de lura dig att lämna ut känslig information – ofta under press och med hot om konsekvenser. Genom att anmäla försök till telefonbedrägeri i tid kan du skydda både dig själv och andra från att hamna i bedragarens händer. I den här artikeln går vi igenom hur du anmäler telefonbedrägeri, när du ska genomföra anmälan och varför det är viktigt.
Läs mer

Digital säkerhet
20 okt. • 2025
Är Whatsapp säkert?
WhatsApp är en app många använder dagligen för att hålla kontakten med vänner och familj – här kan du smidigt chatta, ringa eller dela bilder och videos. Men frågan är: hur säker är WhatsApp egentligen? Med några enkla säkerhetstips, som att ha ett starkt lösenord och slå på tvåstegsverifiering, kan du skydda dig relativt bra. Samtidigt samlar WhatsApp in en hel del data och delar ditt telefonnummer med alla kontakter – för att nämna några exempel. I den här artikeln hjälper vi dig att förstå vad du behöver veta för att använda WhatsApp på ett tryggt sätt. Så att du kan känna dig säkrare när du chattar vidare.
Läs mer

Digital Säkerhet
21 sep. • 2025
Vad är smishing? Det nya sms-bedrägeriet
Smishing är ett sms-bedrägeri där bedragare skickar falska meddelanden som ser ut att komma från banker, leveransbolag eller myndigheter. Syftet är att få dig att klicka på en länk eller lämna ut känslig information. I den här guiden får du veta vad smishing betyder, vad som kännetecknar en smishing attack och hur du skyddar dig.
Läs mer




