5 min läsning
•
Uppdaterat 21 okt. 2025
•
Publicerat 21 okt. 2025
Anmäla försök till telefonbedrägeri – skydda både dig och andra
Telefonbedrägerier blir allt vanligare i takt med att bedragarna hittar nya, mer övertygande sätt att lura människor via telefonen. Genom att utge sig för att vara från exempelvis banken, Polisen eller Skatteverket försöker de lura dig att lämna ut känslig information – ofta under press och med hot om konsekvenser. Genom att anmäla försök till telefonbedrägeri i tid kan du skydda både dig själv och andra från att hamna i bedragarens händer. I den här artikeln går vi igenom hur du anmäler telefonbedrägeri, när du ska genomföra anmälan och varför det är viktigt.

Dölj dina uppgifter idag för att undvika att bli utsatt för telefonbedrägeri!
Vad är telefonbedrägeri?
Telefonbedrägeri, även kallad vishing, är en bedrägerimetod via telefon. Bedragarens mål är att få dig att avslöja personlig information, använda ditt BankID eller utföra ekonomiska transaktioner. Bedragarna utger sig ofta för att vara från en bank, myndighet eller någon annan trovärdig organisation.
Hur anmäler jag försök till telefonbedrägeri?
Om du har blivit utsatt för ett försök till telefonbedrägeri eller om du misstänker att någon annan har blivit det, kan du göra en anmälan till polisen. Följ stegen nedan om du blivit utsatt för telefonbedrägeri:
Dokumentera information
Skriv ner så mycket information du kan om samtalet, som:
- Telefonnummer eller annan kontaktinformation (om du har det).
- Vad som sades under samtalet.
- När och var det hände.
- Eventuella detaljer om den person som ringde eller den organisation de påstod sig representera.
Polisanmäla telefonbedrägeri
Du kan göra en anmälan till polisen på flera sätt:
- Online: Besök polisens webbplats och gör en anmälan via deras e-tjänst. Gå till polisen.se och välj "Anmäl brott".
- Telefon: Om det är en akut situation eller om du känner att du behöver rådgivning kan du kontakta polisen på 114 14 (det är nummer för icke-akuta ärenden).
- Sök hjälp på stationen: Du kan också gå till en polisstation för att göra en anmälan, men det är ofta enklare att göra det online eller via telefon.
Kan man polisanmäla ett telefonnummer?
Ja, du kan absolut polisanmäla ett telefonnummer om du misstänker att det används för bedrägeri, trakasserier eller andra brott.
Spärra konton och tjänster
Om du har lämnat ut personlig information eller pengar till bedragaren, försök att spärra eventuella konton eller tjänster som bedragaren kan vara intresserad av.
Kontakt med din bank
Om du har gett ut bankuppgifter eller gjort en betalning till bedragaren, kontakta din bank direkt för att få hjälp att stoppa transaktionen och skydda dina konton.
Har du blivit utsatt för telefonbedrägeri? Därför är det viktigt att du gör en anmälan
Genom att rapportera telefonbedrägeri bidrar du till att bekämpa bedrägeri och skyddar både dig själv och andra. Här är de viktigaste anledningarna till varför du ska anmäla:
- För att stoppa bedragarna – Varje polisanmälan av telefonbedrägeri hjälper polisen att kartlägga och spåra bedrägeriförsök, vilket kan leda till att gärningspersonerna identifieras och stoppas.
- För att skydda andra – Genom att anmäla bidrar du till att varna och informera andra, så att färre riskerar att bli lurade på samma sätt.
- För din egen säkerhet – Om du blivit utsatt eller riskerar att bli det, kan en snabb anmälan hjälpa dig att få rätt stöd och skyddsåtgärder, t.ex. via banken eller ID-skydd.
- För att stärka bevisningen – Även om du inte förlorat pengar kan din information bli viktig i större utredningar och användas som bevis.
Är du osäker på om du blivit utsatt för telefonbedrägeri? För att hålla koll på om dina uppgifter har blivit exponerade kan du använda vår tjänst 'Kolla om du blivit hackad'.
När ska jag anmäla försök till telefonbedrägeri?
Du bör anmäla ett försök till telefonbedrägeri så snart du misstänker att någon försökt lura dig – även om du inte lämnat ut några uppgifter. Genom att anmäla i tid hjälper du polisen att kartlägga bedrägeriförsök och varna andra.
Innan anmälan – så skyddar du dig mot telefonbedrägeri
Det är viktigt att ha koll på hur man anmäler ett försök till telefonbedrägeri – och lika viktigt är det att kunna skydda sig vid ett eventuellt bedrägeriförsök.
Att känna till bedragarnas vanliga metoder är en bra början. Det är också bra att ha koll på hur du ska agera under själva samtalet.
Här är några tips för att minimera risken att bli drabbad av telefonbedrägeri:
Var sunt misstänksam mot samtal där någon ber om känslig information eller om ett ärende som verkar brådskande. Riktiga företag ber aldrig om kortnummer, koder eller andra personliga uppgifter via telefon. Använd heller aldrig ditt BankID på uppmaning av någon.
Om du blir uppringd av någon du misstänker vara en bedragare, be då om deras namn, titel och kontaktuppgifter. Avsluta samtalet och ring tillbaka på numret på bankens eller organisationens webbplats, och verifiera att personen verkligen jobbar där.
Ställ frågor. Om den som ringer vägrar svara på dina frågor, ger otydliga svar eller försöker slingra sig, kan det vara ett tecken på telefonbedrägeri. Lägg då bara på luren.
Undvik att råka ut för telefonbedrägeri – DoldAdress hjälper dig skydda dina uppgifter
Med hjälp av DoldAdress kan du minska risken för telefonbedrägerier genom att dölja dina personuppgifter på nätet. Många vet inte hur lätt det är för bedragare att hitta information som telefonnummer, adress eller födelsedatum – alltså allt de behöver för att låtsas vara en myndighet eller ett företag. Genom att ta bort synlig information från upplysningssajter blir det svårare för bedragare att lyckas.
Vi hjälper dig dölja dina uppgifter på upplysningssajter som Mrkoll.se, Eniro.se och Birthday.se – bland flera andra sidor.
Skaffa DoldAdress redan idag och slipp oroa dig över att din privata information hamnar i fel händer!
4 tips för att känna igen telefonbedrägeri
Vi har redan berättat lite om hur du kan känna igen telefonbedrägeri innan skadan är skedd. Men för att du ska få ännu bättre koll listar vi nedan fyra tydliga karaktärsdrag för telefonbedrägeri.
1. Du måste uppge privat information
Det kan handla om bankID, adress, födelsedatum, användarkoder eller personnummer. Om du misstänker att du uppgett finansiell information till en bedragare, kontakta din bank omedelbart för hjälp.
2. Uppmaning om brådskande
Bedragare spelar på dina känslor och vill få dig att agera snabbt utan att överväga möjliga konsekvenser. De hotar ofta med att stänga dina användarkonton, men detta händer sällan på riktigt.
3. Samtal från myndighet eller stort företag
Bedragare kan utge sig för att ringa från exempelvis Skatteverket, Polisen eller din bank. De använder ibland förfalskade nummer som ser äkta ut. Seriösa aktörer ber dig aldrig uppge känslig information över telefon – lägg på och kontakta organisationen direkt via deras officiella kontaktvägar.
4. Tystnad i luren
Samtalet tar bara några sekunder och ingen säger något. Målet är att få dig att ringa tillbaka med ett mycket dyrare samtal.
Om du lämnar ifrån dig dina uppgifter till en bedragare, till exempel via BankID, kan du råka ut för ID-kapning. Läs även vår artikel: Hur vet man att man blivit ID-kapad?

Hanna Nilsson
Customer Experience Manager
Hanna Nilsson är Customer Experience Manager på DoldAdress.se. Hon ansvarar för att säkerställa en smidig och trygg användarupplevelse för alla kunder.
I denna artikel
- Vad är telefonbedrägeri?
- Hur anmäler jag försök till telefonbedrägeri?
- Har du blivit utsatt för telefonbedrägeri? Därför är det viktigt att du gör en anmälan
- När ska jag anmäla försök till telefonbedrägeri?
- Innan anmälan – så skyddar du dig mot telefonbedrägeri
- Undvik att råka ut för telefonbedrägeri – DoldAdress hjälper dig skydda dina uppgifter
- 4 tips för att känna igen telefonbedrägeri

Dölj dina privata uppgifter online med DoldAdress.se
DoldAdress.se erbjuder en smidig lösning för dig att bli anonym online.
Bli dold idag
Dölj din adress idag!
Välj det paket som passar dig bäst. Ju längre du prenumererar, desto fler förmåner och större besparingar får du.
Du behöver vara minst 18 år och ha tillgång mobilt BankID
Hur vill du betala?
Välj bindningstid
Swipea
Basic
41
kr
/ mån
588 kr
492 kr
Dold Basic
Skydd i 12 månader
Du sparar 20%
Vad ingår?
Detta ingår också
Google Avindexering
Bevaka & Dölj Uppgifter
Adresslarm
Fri Avindexering för Upplysningar
Exklusiva Medlemserbjudanden
365 Kundsupport
Pro
48
kr
/ mån
948 kr
576 kr
Dold Pro
Skydd i 12 månader
Du sparar 27%
Vad ingår?
Detta ingår också
Google Avindexering
Bevaka & Dölj Uppgifter
Adresslarm
Fri Avindexering för Upplysningar
Exklusiva Medlemserbjudanden
365 Kundsupport
Premium
58
kr
/ mån
1118 kr
696 kr
Dold Premium
Skydd i 12 månader
Du sparar 30%
Vad ingår?
Detta ingår också
Google Avindexering
Bevaka & Dölj Uppgifter
Adresslarm
Fri Avindexering för Upplysningar
Exklusiva Medlemserbjudanden
365 Kundsupport
Trygga & Säkra betalningar
Avbryt prenumenation när som helst
14 Dagar ågerrätt
Inga dolda avgifter
Bra tjänst men framförallt grymt bra kundservice!
Joe A
2025-04-18
Jag är supernöjd, 5 stjärnor till er!
Patricia H
2025-03-18
Tjänsten är enkel, användarvänlig, värd pengarna!
Linn R
2025-03-17
Kan absolut rekommendera!
Jacob A
2025-03-13
Jag är avindexerad från Google! Tack!
Ida W
2025-03-13
Ett seriöst intryck & ett gott bemötande. Grymt jobbat!
Francois F
2025-03-12
Förnyade precis min prenumeration, är supernöjd!
Hanna Lovisa
2025-03-04
Smidigt och effektivt
Malik H
2025-02-11
Jag blev bemött mycket bra av hjälpsam support
Erik M
2025-01-07
Riktigt nöjda kunder
Vi arbetar hårt för att leverera de bästa tjänsterna, servicen och supporten till dig som kund.
4,9/5 i betyg
av tio-tusentals kunder
Dölj din adress - och mycket mer
Få kontroll över din digitala säkerhet. Våra kraftfulla verktyg hjälper dig att rensa, övervaka och skydda din personliga data – snabbt och enkelt.











