Jag har blivit hackad
Vi svarar på:
Jag har blivit hackad
Om vi hittar dina uppgifter i en dataläcka meddelar vi dig direkt. I den hittade dataläckan kan du se både vilken källa och vad för typ av din information som läckts. Om dina uppgifter har läckt rekommenderar vi att du omedelbart byter lösenord och vidtar nödvändiga skyddsåtgärder beroende på vilken information som har exponerats.
Vill du kontakta oss?
Klicka här för att skicka ett meddelande.
Rekommenderade åtgärder
Byt lösenord direkt
Det är viktigt att omedelbart byta lösenord på alla dina konton, särskilt de som innehåller känslig information. Ett nytt, starkt lösenord är ditt första försvar mot fortsatta intrång. Se till att välja ett unikt lösenord som inte liknar det tidigare och som du inte använder på andra webbplatser.
Ställ in tvåstegsauktorisering (2FA)
Tvåstegsauktorisering ger ett extra lager av säkerhet genom att kräva ytterligare ett steg vid inloggning, vilket gör det betydligt svårare för bedragare att komma åt dina konton även om de skulle få tag på ditt lösenord. Detta är en av de mest effektiva åtgärderna för att skydda dina digitala konton.
Spärra & beställ nya handlingar som blivit kapade
När personliga handlingar har kapats är det avgörande att du snabbt kontaktar berörda myndigheter för att spärra dessa handlingar. Därefter behöver du ansöka om nya. Under tiden är det viktigt att vara extra vaksam och regelbundet kontrollera dina transaktioner för att upptäcka eventuella obehöriga aktiviteter.
Vad är en paste?
En paste (dataläcka) är en samling av data som har läckts eller stulits och sedan delats eller publicerats online. Namnet kommer från webbplatser som Pastebin, som ursprungligen var avsedda för att dela kodavsnitt men som har blivit populära för att dela stulna data.
En paste innehåller bland annat (men inte begränsat till)
Användarnamn och lösenord, E-postadresser, Personuppgifter, Kreditkortsinformation, Källkod och Företagsdokument
När en databas eller ett system hackas, kan angriparen extrahera information och sedan publicera den som en "paste" på olika forum eller darkweb-sajter. Dessa läckor kan användas för identitetsstöld, kontokapning, eller säljas vidare till andra cyberbrottslingar. För företag och individer är det viktigt att övervaka om deras data dyker upp i pastes, vilket kan vara ett tecken på att deras system har komprometterats eller att deras uppgifter har läckts från en tredje part.
Vad är en dataläcka?
En dataläcka är när känslig, skyddad eller konfidentiell information oavsiktligt eller obehörigt exponeras, avslöjas eller stjäls. Konsekvenserna kan vara allvarliga och omfatta identitetsstöld, ekonomiska förluster med mer.
En dataläcka sker oftast genom
• Genom hackerangrepp där cyberbrottslingar bryter sig in i system
• Via misstag där anställda exponerar information oavsiktligt
• Genom skadlig programvara som installeras på enheter
• Via sårbarheter i programvaror eller system
• Genom förlorade eller stulna enheter som innehåller känslig data
Dataläckor kan innehålla flera typer av information
• Personuppgifter (namn, adresser, personnummer)
• Inloggningsuppgifter (användarnamn, lösenord)
• Finansiell information (kreditkortsnummer, bankuppgifter)
• Hälsodata
• Företagshemligheter
• Kundregister
Status i ditt inlogg
I ditt inlogg ser du historik på eventuella kapningar vi hittat om dig.
Rekommenderat för dig
Relaterade frågor
Du får en bekräftelse via e-post med en aktiveringslänk. Du måste klicka på denna länk och skapa ditt konto. Efter det får du tillgång till Mina Sidor. I samband med det kommer vi automatiskt att ta bort skadliga sökresultat om dig från upplysnings-sajter på Google.
Du får en bekräftelse via e-post med en aktiveringslänk. Du måste klicka på denna länk och skapa ditt konto. Efter det får du tillgång till Mina Sidor. I samband med det kommer vi automatiskt att ta bort skadliga sökresultat om dig från upplysnings-sajter på Google.
Du får en bekräftelse via e-post med en aktiveringslänk. Du måste klicka på denna länk och skapa ditt konto. Efter det får du tillgång till Mina Sidor. I samband med det kommer vi automatiskt att ta bort skadliga sökresultat om dig från upplysnings-sajter på Google.
Du får en bekräftelse via e-post med en aktiveringslänk. Du måste klicka på denna länk och skapa ditt konto. Efter det får du tillgång till Mina Sidor. I samband med det kommer vi automatiskt att ta bort skadliga sökresultat om dig från upplysnings-sajter på Google.

Hanna Nilsson
Customer Experience Manager
Hanna Nilsson är Customer Experience Manager på DoldAdress.se. Hon ansvarar för att säkerställa en smidig och trygg användarupplevelse för alla kunder.
I denna artikel
Behöver du fortfarande hjälp?
Kontakta oss direkt om du behöver hjälp. Vi svarar vanligtvis inom 48 timmar på helgfria vardagar.